onsdag den 20. februar 2013

Fødselsdags hilsen til min mor.

I dag er det en ganske særlig dag.
Det er min mors fødselsdag.
Hun blev født den 20 feb 1928
Samtidig med sin tvilling søster Tove.
Aase Kirstine Klejs blev hendes navn.

Hun voksede op i en tryg hjem med sin mor og far.
Alle var døve.
Hendes  far ville helst have dem i nærheden så selv om de var døve, så skulle de ikke til Fredericia som ham selv.
Nej de kom i Fru Kamps skole.
Det var en skole for tunghøre.
Der lærte de at tale og med mhs eller håndalfabetet.
Det var utrolig hårdt at følge med for dem.

Da de kom i konfirmations alderen var det året efter de skulle i gang med at arbejde.
Min mor kom på et strømpefabrik.
Ja en ung pige ca 15-16 år.

Der var jo krig på dette tidspunkt så det kunne mærkes .
det var hårdt for dem, for de vidste ikke så meget.

Mor fortalte at en maj aften sad de hjemme og deres mor kammede deres hår for lus.
Pludselig hørte de en kraftig banke på døren.
BANK BANK BANK...
De gemte sig  under bordet.
Hendes far lukkede op.
Uden for stod naboen og råbte
Danmark er fri.
Tyskerne har overgivet sig..

Det troede hendes far ikke på.
Naboen hev ham hen til vinduet og rev mørklægning gardiner væk.
Nede for på Toftegårdsplads var der hundredevis af mennesker , der havde flag  i hånden og råbte hurra.
Så forstod de at krigen var slut.
Min mor og hendes søster fik lov til at gå ned og fejre det med de andre.
En rigtig god aften for dem og væk var lusene også sammen med tyskerme.

Ja hvis hun havde levet så var det 85 år hun blev.
Desværre blev det ikke sådan.
Jeg ønsker dig tillykke deroppe i himlen sammen med Tove.

Ingen kommentarer: