tirsdag den 3. marts 2009

"Gitta" En rigtig århus historie

Da jeg flyttede hertil for 32 år siden, tænkte jeg slet ikke så langt at det var her jeg skulle blive resten af livet. Kun 21 år gammel og kendte kun Århus fra en uges lejrskoleophold og de få gange på besøg hos svigerforældre..
Min mand havde et to vrl lejlighed på Silkeborgvej til den sølle pris af 550 kr. Idag er det sørme et ejerlejlighed.
Det var min første hjem.
Vi gik mange ture rundt i Århus og på den måde lærte jeg byen at kende.
Da han skulle passe sit arbejde var jeg overladt til mig selv om dagen og jeg synes det var kedeligt . En dag så jeg en annonce i Århus Stieftiende om et vaskeri "Gitta"der søgte en klargøringsmedarbejder. Det kunne jeg tænke mig at søge , når han nu var på arbejde, så kuunne jeg vel også gå på arbejde.
Jeg vidste ikke hvor det lå henne så jeg tog min cykel og stoppede en mand nede på vejen og spurgte hvor det lå?? Hehe..Ringkjøbingsvej -joww den ligger ikke så langt væk, sagde han på godt jydsk.
5 min hen ad Silkeborgvej lå den over for den i dag Tekniske skole. Der fik jeg arbejde og startede næste dag med en løn på 24 kr i timen og 48 timer arbejdsuge..altså lørdag med.
Ca 1 år efter kom arbejdsgiveren i DA (dansk arbejdsgiverforening) og jeg i Fagforening KAD (Kvindelig arbejder forening)og fik 29 kr i timen ifølge overenskomsten og nedsat arbejdsugen til 40 timer. Af min løn sparede vi op til et hus. Det var jo en hulens masse penge for mig.
Arbejdet bestod af at alle arbejdskitler fra de forskellige firmaer kom ind og vi tømte lommer og så efter om det var i stykker. Vi kunne finde mange sjove ting i lommen. bla griseøjne og til det mere rare ting som penge . Så sendte vi dem enten til vask eller til reperation. Der fik jeg nogle gode arbejdskollegaer. I dag findes arbejdspladsen ikke mere.
Det var min første arbejdsplads i Århus.

1 kommentar:

Malene Klejs sagde ...

Det var interessant læsning, Lissi, da det jo er en del af min familie historie. Jeg har aldrig hørt dig fortælle så meget om din barndom og ungdom, så du skal endelig ikke holde dig tilbage. Jeg har altid syntes at menneskers livshistorie er interessant at høre. Alle har noget at bidrage med.