torsdag den 23. december 2010

En rigtig god jul

Her til aften pyntede jeg juletræet.
Det er ikke den i ser på billedet, men mange af de ting hænger da på træet.
Meget af julepyntet har jeg arvet.
Da kommer mine tanker tilbage til barndommens jul.
Da jeg var en lille pige, arbejde min far altid juleaften.
Han kom hjem kl 16 efter en tur ud hos sin far, for at ønske ham god jul.
Der hvor han arbejdede var på Nørrebro.
Han var bagersend på et rugbrødsfabik. Rutana. Senere "den danske brødfabik".
Sjovt nok kom jeg også i arbejde på det selvsamme fabrik bare i Århus som pakkedame.
Bedstefar boede også på Nørrebro og han holddt jul sammen med nogle ensomme mænd og kvinder. Det ku han godt li.
Vi havde altid mormor og morfar på besøg.
Juletræet havde min søster og jeg pyntet og far havde sat lyset i før han tog på arbejde.
Når han så kom hjem havde han en lille gave med til mig , så jeg ikke skulle vente så lææææænge til aften.
Forretningerne havde jo åbent til kl 16 juleaftensdag.
Han købte altid porcelæn figurer.
Et år var det et hvidt kattehoved med pels på et andet år var det en blå kat.
Mor sagde han forkælte mig men nu i dag hvis alle de porcelænfigurer havde overlevet så havde jeg da haft mange...
Når vi havde spist og snakket og vasket op så skulle vi danse om træet og det var kun far og jeg der sang.

Måske også Anne sang med men alle de andre var jo døve. de gik glædelig med brummende..
Så fik vi gaver og det var ikke porcelæn figurer men alm ting børn nu få.
Se det var en rigtig julehistorie.

I ønskes alle en rigtig glædelig jul...
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: