onsdag den 31. marts 2010

Påske come-påske go

Nu står vi ved vores store højtid påske.
Det er forbundet for mig med en masse minder.
Ja ikke dem jeg selv har skabt, men dem som  jeg blev født ind i.
Påske var forbundet med en masse spiserier for mig som barn.
Kirke besøg og lange dage.
Jeg husker de der gode påske frokoster som mine forældre og deres forældre holdt.
Med øl og snaps og sild som jeg slet ikke fik dengang.
Først frokost og så spille 500 og så kaffe og så var mine forældre flade og kunne ikke mere..
Alle disse mennesker er døde nu på nær en.
Forfærdelig-men sådan er det vel.???

En specielt påskefrokost kan jeg huske med sjovt glimt.'
Mine forældre blev bedste forældre til en pige i starten af 70 erne.
Det var en stor glæde, men desværre måtte de ikke altid ha fornøjelse af at være det..
Vi havde påskefrokost og søster og datter kom på besøg.
Det var en usædvanlig varm påske den år.
Pigen sad ved bordenden og fik det gule sodavand.
Hun havde en rødstribet bluse og blå smæk op bukser på.
Husker det som i går.
Pludselig rejste hun sig op ad stolen og sagde,
"haha, morfar, mit glas er meget større end din",
morfars glas var en snapseglas.
Jeg ved at morfar husker dette ord til han døde.
han talte om disse guldkorn i mange år.
Det er sjovt hvad man mindes.

En anden minde er 2 påskedag i døves kirke.'
I slutningen af 60erne.
Pastor Berhn som var en formiddabel taler.
Kirkekaffen og hans leg med os børn , hvor han fortalte bibel historie.
Det var rigtig sjovt og spændende..
Åh ja og så er der altid min fødselsdag som falder før eller efter påske..
Det er som sikker som amen  i kirken....
Derfor kære læser- jeg har snart fødselsdag.
Det er så sikker som amen i kirken....

1 kommentar:

Malene Klejs sagde ...

Ja jeg husker også et par påskefrokoster ude hos mormor og morfar. Og hmmm..havde jeg ikke et par blå smækbukser? Og jeg drak mange gule sodanvand ud hos mormor og morfar :)